سرخط خبرها

ستاره سابق ایرانی سری آ: فوتبال ما شباهتی به فوتبال نوین ندارد

  • کد خبر: ۱۰۵۵۷۳
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
ستاره سابق ایرانی سری آ: فوتبال ما شباهتی به فوتبال نوین ندارد
رحمان رضایی گفت: فاصله خط حمله و دفاع در تیم ملی زیاد و بیش از ۴۰‌متر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیشکسوت فوتبال ایران که سابقه حضور در جام‌جهانی‌۲۰۰۶ آلمان را نیز در کارنامه دارد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری میزان درباره تیم ملی فوتبال کشورمان صحبت کرد و شرط موفقیت در جام‌جهانی پیش‌رو را در بازی‌های تدارکاتی مناسب دانست. رحمان رضایی که سابقه بازی در سری‌آ ایتالیا را نیز در کارنامه دارد، چند ایراد فنی هم به کار دفاعی تیم ملی گرفت که در ادامه بخش‌هایی از آن را با هم مرور می‌کنیم.

دست‌کم ۳ بازی دوستانه با تیم‌های سرشناس می‌خواهیم

مطمئنا برای حضوری شایسته در رویدادی در سطح جام‌جهانی نیاز است تدارک ویژه‌ای ترتیب داده شود. باتوجه به زمان و رقبای هم‌گروه به نظرم ضروری است که دست‌کم سه بازی دوستانه با تیم‌های سرشناس و طراز‌اول انجام دهیم. باتوجه به هم‌گروهی با تیم انگلیس و از طرفی احتمال صعود یکی از تیم‌های ولز و اسکاتلند، بهتر است اولویت برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم‌های بریتانیایی باشد. البته اگر اوکراین به‌عنوان تیم چهارم به جام‌جهانی برسد، باید حریفی متناسب با سبکِ بازی این کشور انتخاب شود.

ایرلند و کانادا می‌توانند به ما کمک کنند

اکنون ایرلند که پایه و اساس فوتبالش مبتنی‌بر سبک انگلیسی است و در جام‌جهانی هم حضور ندارد، می‌تواند رقیب تدارکاتی بسیار خوبی باشد. همچنین اگر هر کدام از تیم‌های ولز یا اسکاتلند به جام‌جهانی راه پیدا نکنند، می‌توانند رقیب تدارکاتی بسیار خوبی باشند. تیم‌های بریتانیایی و در صدر آن‌ها تیم ملی انگلیس، سبک متفاوت‌تری از دیگرتیم‌های اروپایی دارند و ضرب پاس‌هایشان بسیار بالاست و از بازیکنان سرعتی بسیار باکییفتی بهره می‌برند. همچنین سرعت انتقال توپ تیم‌های بریتانیایی بسیار بالاست و همین باعث می‌شود به‌سرعت به خط دفاعی تیم حریف برسند.

آمریکا فوتبالی بین اروپا و آمریکای جنوبی بازی می‌کند

این تیم فعلی آمریکا کاملا با آن تیمی که ۲۵‌سال پیش با آن‌ها روبه‌رو شدیم، متفاوت است. فوتبالی که آمریکا بازی می‌کند، نه شباهت زیادی به سبک آمریکای جنوبی دارد و نه می‌توان گفت که سبکی کپی‌برداری‌شده از فوتبال اروپایی‌هاست. تیم ملی آمریکا بازیکنان باکیفیت و خوبی دارد که هم‌اکنون در تیم‌هایی مانند یوونتوس و چلسی می‌درخشند، برای محک‌زدن تیم ملی ایران مقابل آمریکا بهترین گزینه برای برگزاری دیدار تدارکاتی مصاف با کانادا‌ست که هم سبکی کاملا شبیه به آمریکا دارد و هم اینکه بازیکنان شاخص و باکیفیتی در این تیم توپ می‌زنند.

فوتبال نوین بازی نمی‌کنیم

مدافعان باکیفیتی داریم که از نظر سرعت، قدرت و سرزنی در وضعیت خوبی قرار دارند، اما بررسی عملکرد خط دفاعی یک تیم به این بستگی دارد که سرمربی چگونه بتواند از مدافعانی که در اختیارش قرار دارند، بهره بگیرد و بین مدافعان هارمونی و هماهنگی ایجاد کند. بار‌ها دیده‌ایم که بازیکن یا تیمی با تغییرات فنی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. اکنون فاصله بین خط دفاعی و حمله در تیم ملی بسیار زیاد و بیش از چهل‌متر است و این درحالی است که در فوتبال نوین اروپا فاصله بین خط دفاع و آتش، کمتر از سی‌متر است.

همین کاهش فاصله بین خط دفاع و حمله باعث می‌شود که هم از اتلاف انرژی و دوندگی بیش‌از‌حد هافبک‌ها جلوگیری شود و هم اینکه منجر به افزایش سرعت در انتقال توپ می‌شود. برای درخشش و کسب موفقیت در جام‌جهانی لازم است که یک تیم ملی در تمامی شاخص‌ها به شرایط ایده‌آل برسد؛ البته نباید از یاد ببریم که بازیکنان خوبی داریم و در کل تیم ایران از لحاظ انفرادی و تکنیکی در وضعیت خوبی قرار دارد.

با این سبکِ بازی، نباید انتظار صعود داشته باشیم

من در جایگاهی نیستم که بخواهم درباره ماندن یا تغییر سرمربی تیم ملی صحبت کنم. به نظرم اگر واقعا به همین سبک‌و‌سیاق در جام‌جهانی بازی کنیم، نباید انتظار درخشش و صعود از گروه را داشته باشیم. اکنون زمان کافی تا آغاز جام‌جهانی در اختیارمان است و می‌توانیم با تمرین و تلاش و همچنین تدارک مناسب و برگزاری دیدار‌های دوستانه خوب، سطح و سبک فوتبال خودمان را به ایده‌آل‌های جهانی نزدیک کنیم.

هیچ حریف آسانی در جام‌جهانی نیست و باید با تمام توان و تمرکز بالا در این مسابقات شرکت کرد؛ حتی انگلیسی‌ها نیز به تیم ایران با دید یک حریف آسان نگاه نمی‌کنند، چرا‌که تیم‌های بزرگ جهان قبلا چوب سهل‌انگاری برخی حریفان را خورده‌اند. باید سبکِ بازی تیم ملی از نظر سرعت انتقال توپ، تعداد پاس‌ها و همچنین فاصله بین خطوط اصلاح شود؛ وگرنه کار سختی در جام جهانی خواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->